(advertenties)
(advertentie)
De laatste tijd leren steeds meer mensen over de vele gezondheidsvoordelen van het eten, verdampen of druppelen van cannabis(-producten). En wat al deze cannabisgebruikers al wisten wordt nu door onderzoek bevestigd: cannabisgebruikers zijn over het algemeen gelukkiger én succesvoller.

Positief nieuws

Ondanks de groeiende populariteit van wietolie en (medicinale) cannabis, woedt de War on Drugs nog steeds in Nederland. Weliswaar niet overal, maar in sommige regio’s van het land liggen zelfs anno 2017 buitenkwekers met de gedoogde vijf planten onder de aanval van overijverige politieagenten met ongegronde wiet-haat.

Gezien er – ondanks de toename van gebruikers – nog steeds genoeg mensen te overtuigen zijn van de positieve effecten van cannabis, is goed nieuws altijd welkom. Dat goede nieuws kwam onlangs in de vorm van een onderzoek, uitgevoerd door BDS analytics, die bevestigde wat de meeste cannabis-gebruikers al lang weten: cannabisgebruikers zijn over het algemeen gelukkiger en succesvoller dan de meesten. Voor het analyseren van de onderzoeksdata werden participanten uit legale wiet-staten Californië en Colorado onderverdeeld in drie groepen.

  • De consumenten, die in de laatste zes maanden voorafgaand aan het onderzoek cannabis gebruikten.
  • De accepteerders, zij gebruiken geen cannabis maar overwegen het wel in de toekomst te gebruiken.
  • En tot slot de afwijzers, dit zijn de wiet-haters die ook niet willen overwegen cannabis in de toekomst te gebruiken.

Succesvol

Wat meteen opvalt aan de resultaten is de mate van succes van de cannabis-gebruikers, vergeleken met de verwachting en het stereotype wietconsument. De Californische consumenten hebben bijvoorbeeld een jaarlijks inkomen van 93,800 dollar, de accepteerders 72,800 dollar en de afwijzers moeten het doen met 75,900 per jaar. Dat is een aanzienlijk hoger inkomen voor de wietgebruikende medemens.

‘Positieve lifestyle-indicatoren als vrijwilliger zijn, socialiseren, tevredenheid over het leven en plezier in bewegen en natuur zijn het hoogst onder cannabis-consumenten’

In Californië heeft maar liefst 20 procent van de cannabis-consumenten een master-diploma, tegenover 13 procent van de accepteerders en 12 procent van de afwijzers. Hieruit mogen we wel concluderen dat cannabis-consumenten hoger zijn opgeleid dan niet-wietgebruikers. Bovendien heeft 64% van de wietconsumenten uit Colorado een fulltime baan, onder de accepteerders is dat 51 procent en 54 procent van de afwijzers heeft een fulltime dienstverband.

Gelukkig

De helft van de Coloradiaanse consumenten geeft aan gelukkiger te zijn dan een jaar geleden. Onder de andere twee groepen is dat iets minder, 4 van de 10 zijn nu gelukkiger dan het voorgaande jaar. Het onderzoek bevestigt ook de theorie dat cannabis verbroedert. Van de wietgebruikers vindt 36 procent zichzelf namelijk een sociaal mens, tegenover 21 procent van de accepteerders en 28 procent van de haters.

Cannabis-consumenten zijn socialer, gelukkiger en welvarender dan niet-wietgebruikers, blijkt uit onderzoek. [Foto: shutterstock/Yegor Terentiev]

Het sociale aspect van wietgebruikers is ook te merken aan het vrijwilligerswerk dat deze groep doet. Maar liefst 38 procent uit Californië helpt belangeloos de medemens, terwijl maar 25 procent van de afwijzers z’n tijd besteedt aan het helpen van een ander.

Wietgebruikers vermaken zich ook beter in de buitenlucht, blijkt uit de data. Maar liefst 50 procent van de consumenten in Colorado en 57 procent uit Californië amuseert zich graag met buitenactiviteiten, tegenover 36 (Colorado) en 26 (Californië) procent van de afwijzers.

Welzijn en welvaart

Uit de studie staan twee conclusies als een paal boven water, namelijk: 1. Cannabis-consumenten zijn over het algemeen gelukkiger. 2. Wietgebruikers verdienen meer geld. Deze resultaten zullen uiteraard niet voor iedereen gelden, maar uit dit onderzoek komt de wietgebruiker een stuk beter uit de bus dan de gemiddelde cannabis-consument volgens het stereotype.

‘Cannabis consumenten zijn ver verwijderd van de karikaturen die historisch gezien werden gebruikt om hen te beschrijven’, zegt Linda Gilbert, hoofd van de consumentendivisie bij BSD Analytics. ‘Sterker nog; positieve lifestyle-indicatoren als vrijwilliger zijn, socialiseren, tevredenheid over het leven en plezier in bewegen en natuur zijn het hoogst onder cannabis consumenten, tenminste alvast in Colorado en Californië.’ Bekijk hieronder de onderzoeksdata nog eens in een overzichtelijke infographic.

[Openingsfoto: shutterstock/Yegor Terentiev]